Meest Gestelde Vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op

De tandarts kijkt naar de algemene conditie van uw tanden, kiezen en tandvlees. Als er problemen zijn met het tandvlees dan behandelt de tandarts dat vaak niet meer zelf, hun rol is meer verschoven van taken. Daarbij komt dat de expertise van mondhygiënisten uitgebreider is geworden. Uit onderzoek is gebleken dat de tandartskosten voor kinderen veel lager uitvallen wanneer zij op jonge leeftijd ook naar de mondhygiënist gaan. De mondhygiënist zorgt door een uitgebreide instructie dat u kind op een goede manier leert poetsen. Door jong aangeleerde bepaalde poetsmethodes en aandachtspunten te geven worden een hoop problemen in de toekomst voorkomen. Heeft u of uw familielid een slechte adem, snel gaatjes, tandvleesproblemen of wilt u tandvleesproblemen voorkomen, dan zit u bij ons aan het goede adres.
Nee. U heeft geen verwijzing meer nodig om een afspraak te maken bij ons. Een tandarts kan je wel doorverwijzen. Dit maakt voor de vergoeding van de behandeling geen verschil.
Ja, bij ons kunnen uw tanden gebleekt worden. Wij gebruiken hiervoor de thuisbleek methode. Let op! De bleekbehandeling wordt vaak niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Er is wel verband tussen de tanden van ouders en kinderen. Het komt hoog waarschijnlijk meer door het doorgeven van een verkeerd voedingspatroon en slechte mondgewoontes. Wij besteden veel zorg een aandacht aan de preventie van gaatjes en tandvleesproblemen bij kinderen, pubers en jongvolwassenen. Hierbij zullen wij kinderen monitoren, voorlichtingen geven en poetsinstructie geven. Tevens Fluoride applicatie aanbrengen preventief kiezen sealen om gaatjes op de kauwvlakken te voorkomen.

Voor volwassenen is geen vergoeding vanuit het basispakken voor mondhygiene behandelingen. Mogelijk heb je recht op een (gedeeltelijke) vergoeding vanuit een tandartsverzekering, mits je deze hebt afgesloten bij je zorgverzekeraar. Vaak biedt de zorgverzekeraar ook bepaalde pakketten aan. Vanuit dit pakket heb je mogelijk ook recht op een (gedeeltelijke) vergoeding. Voor deze vergoeding mondhygiënist geldt geen eigen risico.Voor kinderen tot 18 jaar is 100% vergoeding voor de mondhygiënist en de tandarts uit het basispakket.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van parodontitis in menselijke populaties te wijten is aan erfelijk factoren.

Een slechte adem wordt vaak veroorzaakt door bacteriën in de mond. De bacteriën bevinden zich in de plak, op de tong, maar ook slechte mondhygiëne, een droge mond, voortschrijdende gaatjes, gingivitis/parodontitis(tandvleesontstekingen) en een zwerende ontsteking in de mond worden in verband gebracht met een slechte adem.

Wat u kunt doen:

• Mondhygiëne verbeteren
  • Staken van het gebruik van oorzakelijke medicamenten, voedingsmiddelen, alcohol en/of tabak
  • Behandeling van infecties, (verwijzing tandheelkundige professional)
Bij implantaten is een goede mondhygiëne van wezenlijk belang. Bacteriën kunnen makkelijk het tandvlees ontsteken met als risico dat het implantaat verloren gaat. Een goede nazorg met mondhygiëne instructie kan dit helpen voorkomen.